lisadekoning.reismee.nl

Kralen en cacao

Begin december is er een nieuwe vrijwilliger gekomen, Marianne. Ze komt uit Nederland. Dat is wel fijn, want dan kunnen we lekker Nederlands praten. Ze blijft tot en met Kerstmis.

Afgelopen week hebben we weer met de kinderen armbandjes gemaakt. Dit ging wat beter dan de eerste keer, want nu wisten de kinderen al een beetje hoe het moest. Ook hebben we ballonnen uitgedeeld aan de kinderen en daar hebben ze heerlijk mee gespeeld.

We hebben ook een watergevecht gehouden met de kinderen. Het was heel leuk, maar de kinderen snappen hier niet dat je elkaar nat moet gooien, want ze gooien al het water over zichzelf. Ze hadden het wel heel erg naar hun zin en dat is het belangrijkste. Ook zijn we vorige week naar Kasoa gegaan om schoolboeken en schriften te kopen voor de school hier. Marianne had namelijk in Nederland geld ingezameld voor Mums Care Childrens School.

Vorig weekend ben ik met Marianne naar Cape Coast gegaan. Daar hebben we het slavenfort bezocht. Dat was heel indrukwekkend. De dag erna hebben wij het Kakum National Park bezocht. Daar was ik met Celine ook al eens geweest. Het is een park waar je op touwbruggen kan lopen tussen de bomen van het regenwoud. Het was ook deze keer heel leuk en mooi.

Afgelopen weekend zijn we naar Koforidua gegaan. Daar in de buurt wilden we een cacaoplantage bezoeken en Akim Abombe, een dorp waar ze kralen maken van bauxiet. We kwamen bij een hutje waar een oude man kralen maakte. Hij heeft ons het hele proces van het kralen maken uitgelegd. Uiteraard hebben we ook wat armbandjes, die hij gemaakt had, gekocht. Daarna zijn we verder gereisd naar de cacaoplantage. Dat viel wat tegen, want we konden het bezoekerscentrum niet vinden. Uiteindelijk heeft een man ons iets verteld over de cacaoverbouwing, maar we hebben de plantage niet gezien. Dus dat was wel jammer, maar verder was het een heel leuk weekend.

Groetjes Lisa

Reacties

Reacties

Buurvrouw Rebecca & co

Hey die Lisa!
Leuk om weer een bericht op je blog te lezen!
Gezellig hoor, dat Marianne er nu is en dat jullie samen op pad zijn geweest naar een slavenfort, cacaoplantage en National Parc. Jouw weekenden zijn iedere keer weer goed gevuld, volgens mij, en ik je hebt al zoveel gezien en gedaan. Te gek, hoor, want dit zijn herinneringen die je voor de rest van je leven bij blijven!
Hier in Nederland staan inmiddels overal de kerstbomen opgetuigd en hebben we afgelopen vrijdag Kaarsjesavond in Gouda gehad. Gelukkig was het 's avonds droog, want overdag was het de slechtse en natste dag van de week geweest.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe het is om bij jullie in de kerstsfeer te komen als je gewoon in je hempje kunt rondlopen en je moet insmeren tegen de zon. Staat er bijvoorbeeld wel een kerstboom op school of in het kindertehuis? Misschien stuur je volgende keer wel wat foto's van kerst in Ghana; ik kijk er naar uit.
Liefs en tot de volgende keer!
Xxx

Jan

Zonde van die kralen, van bauxiet kan je prachtig aluminium maken! Desodanks wens ik je nog je nog een fijne reis!

Rike

Die cacaoplantage kan je vast nog een keer bezoeken. Ik ben benieuwd of ze ook warme chocomelk drinken of vinden ze dat heel raar? En ik ben ook heel benieuwd hoe kerst daar is, net als Rebecca, dus post vooral een paar foto's!
En hoe zit het eigenlijk bij jou met de lengte van de dagen? Hier is het bijna de kortste dag, hoe zit dat bij jou?
Groetjes en vast fijne kerst!

Frank van der Knaap

Hai Lisa,
Leuk om te lezen van je bezoek aan het slavenfort en Kakum National Park. Daar ben ik destijds ook geweest toen ik in Ghana was. Het verhaal van het slavenfort is heel indrukwekkend. Geen mooie bladzijde in de Nederlandse (en Engelse en Portugese) geschiedenis. Kakum is prachtig, met die touwbruggen hoog boven de grond. Toen ik er was, was er een tropische stortregen. Dat maakte het extra indrukwekkend.
Geniet je van je verblijf? Het schiet zeker al weer hard op.
Groetjes,
Frank

Mieke

Hoi Lisa, nog een dag en dan is het Kestmis. Ook ik ben erg benieuwd hoe dit in Ghana gevierd word. En ik heb ook de vragen die de vorige schrijvers hebben gesteld. Ik zou wel even om een hoekje willen kijken. Ik wens je fijne en mooie Kerstdagen en een goede jaarwisseling in Ghana.
Ook oma geef je een Kerstkus en lieve groeten.
Liefs van ons, Lisa.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active