lisadekoning.reismee.nl

Reis naar het Noorden

Dit weekend zijn we naar Noord-Ghana gereisd. Daar is het Mole National park. Het park staat bekend om de olifanten die je daar heel goed kan zien. Daar hoopten we dan ook op!

We zijn donderdag om 9 uur ’s morgens naar Accra vertrokken om van daaruit de bus naar Tamale te nemen. Tamale is een stad in het noorden. Dichtbij Tamale ligt het Mole National park. Om 1 uur waren we in Accra en na drie uur wachten, ging de bus eindelijk. Na veertien uur in de bus te hebben gezeten en drie tussenstops te hebben gemaakt, kwamen we om 6 uur vrijdagochtend eindelijk aan in Tamale. Toen moesten we nog met de bus naar het Mole National park. Deze rit duurde ook nog eens vier uur waardoor we vrijdag rond 12 uur aankwamen op onze bestemming.

Omdat het hotel bij het Mole park vol was, hebben we een kamer geboekt bij een nabijgelegen 'Eco'dorp. Toen we daar aankwamen zagen we dat het een echt Afrikaans dorp was, waar de mensen nog op traditionele wijze leven en in lemen hutjes wonen. Dus dat was wel even schrikken toen we ons realiseerden dat ook wij in zo’n lemen hutje moesten slapen ! Maar het sliep best wel lekker en het was een speciale ervaring.

Vrijdagmiddag zijn we op kanosafari geweest, dat was heel mooi. Het was er zo rustig en mooi. We zaten in een kano met twee mannen, die roeiden en een gids die vertelde over de verschillende vogels, die we onderweg zagen. Na de kanosafari kregen we een rondleiding door het dorp. We hebben de medicijnvrouw ontmoet. Van haar kregen we uitleg over de verschillende soorten medicijnen die ze maakt. Daarna kregen we uitleg over hoe ze de hutjes bouwen. Toen zijn we ook nog op bezoek geweest bij de chief. Dat is de oudste en belangrijkste man van het dorp.

Zaterdag zijn we ‘s ochtendsop safari gegaan. Wij zaten bovenop een jeep. Er was ook een gids bij, die ons van alles vertelde over de dieren. We hebben antilopen, apen en wilde zwijnen gezien. Voor de olifanten was het nog te vroeg, maar onze gids beloofde ons te halen als de olifanten bij de waterplaats zouden arriveren. Meteen toen we terug kwamen, zeiden ze dat er olifanten waren gezien bij de waterplaats. Dus wij gingen meteen met de gids en nog drie andere bezoekers lopend op zoek naar de olifanten. Na 1 uur te hebben gelopen hadden we de olifanten nog steeds niet gevonden. Dus wij gingen weer terug naar het hotel voor de lunch. Net toen we aan het lunchen waren, kwamen de olifanten naar de waterplaats. Omdat de gids op dat moment net een schoolklas moest rondleiden, konden wij de olifanten niet meer van dichtbij zien. Dat was wel jammer, maar gelukkig hebben we de olifanten wel vanaf het uitkijkpunt kunnen zien. Dat was natuurlijk prachtig. ‘s Avonds zijn we ook nog op nachtsafari geweest. Dat was ook heel mooi en spannend. We hebben dezelfde dieren als overdag gezien, geen andere beesten. Het was grappig om te zien dat de beesten niet weglopen voor licht, maar juist blijven staan en soms zelfs naar het licht toe komen.

Zondag zijn we weer terug naar het weeshuis gegaan. Na een lange, slopende busreis kwamen we daar maandagochtend aan. Al met al was dit weekend een heel leuk weekend waar we veel hebben beleefd en veel dingen hebben gezien. Het is nu bijna kerst. Hoe dat hier gevierd wordt, daar gaat mijn volgende blog over.

Vrolijk Kerstfeest iedereen !!!

Groetjes Lisa

Marjan

Dag lieve Lisa,
Wat fijn dat de reis naar het Noorden zo goed is verlopen. Leuk om je reisverslag en je belevenissen zo te lezen. Wij wensen je een hele fijne kerst, en alvast een gelukkig nieuwjaar. We zullen jou wel heel erg missen tijdens de feestdagen! Gelukkig gaan we jou nog wel bellen. Na nieuwjaar is het nog maar een paar weekjes, dan kunnen we gaan aftellen.
Heel veel liefs van ons vieren

Sonja

Heey lisa,

Weer een leuk verhaal! En jij ook hele fijne feestdagen! Dat lijkt me heel gek om dan niet thuis te zijn maar volgens mij is het daar leuk en ik ben benieuwd hoe ze daar kerst vieren!
Nog onwijs veel plezier daar en alvast een gelukkig nieuwjaar! Dan gaan we weer snel afspreken want ik ben benieuwd naar al je andere verhalen en foto's :D!
Xxx Sonja!

Ellen

Wat een verhaal weer Lisa. Zo'n lange busreis.... ongelooflijk. Dat zal vast een hele onderneming geweest zijn. Maar zo te lezen heel veel gezien. Ik kan me voorstellen dat je je enigszins uitgeput voelde toen je weer terug was. Wij wensen je gezellige kerstdagen en een happy 2015. Wat een gekke gedachte om kerst met de van der Meren te vieren terwijl jij in het verre Ghana bent..... maar we denken veel aan je. Nog ruim vier weken! Ik hoop dat je de laatste maand nog veel bijzondere dingen beleeft. Liefs en tot later!!!

Fred

Hi Lisa,

Heerlijk verhaal over zo'n eindeloze busreis. Ik gok dat het ook nog eens over wegen ging met alleen maar gaten en kuilen, zodat je geen moment rustig kunt zitten. Hoort erbij in een land als Ghana hè. Fijn dat je ook nog de nodige wilde dieren hebt kunnen zien, dat is wel heel speciaal hè?
Ik hoop dat je hele fijne kerstdagen hebt (hoe is dat in Ghana? het is wel een christelijk land toch?) en dan gaat zo'n beetje het aftellen beginnen. Veel plezier nog en hartelijke groeten van mij, Marjan, Raf en Jonas.

Marleen

Hee Lies,
Wat een mooi verhaal en veel belevenissen. Kerst zal dit jaar wel heel anders zijn zonder jou :( maar het is fijn om te weten dat jij het daar naar je zin hebt. Hele fijne kerst en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal! Liefs je nichtje

Opa en oma

Hallo Lisa jij bent ruim over de helft van je reis. Wij zijn blij dat je weer gauw thuis bent. Dan kun je vertellen aan ons wat jij daar allemaal gedaan hebt. Wij vinden het geweldig! We zien uit naar je thuiskomst. We zijn nu op de la Reylaan met z'n allen bij elkaar en missen je wel. We hebben de foto van jou met je mooie jurk gezien: zulke mooie jurken zijn bij ons niet te koop. Groetjes van oma Mies en opa Joop.

Renske

Hoi Lisa,
Die rotolifanten! Ze moeten natuurlijk wel rekening houden met jullie planning! Leuk om je verslag weer te lezen. Kerst is voorbij inmiddels, toch wel raar denk ik om dat in zo'n ver land te vieren.
Heel veel plezier daar en een hartelijke groet van ons allen

Buurvrouw Rebecca

Wat hebben we wéér genoten van je spannende avonturen, Lisa, en wat een geweldige kerstjurk heb je laten maken!!! Staat je echt te gek en de stof is zo mooi en typisch Ghanees! Liefs, buurvrouw Rebecca.

marieke

Hoi Lisa,
Toen ik in je blog las over een overnachting in een lemen hut klonk dat nog best rustiek of romantisch, maar nu ik het hotel op de foto's heb gezien vind ik je alleen nog maar stoerder.
Wij zitten hier in een nepwinter en dan word ik toch wel een beetje jaloers als ik jou in je Ghanese kerstjurk zie staan op je slippertjes.
Heel veel plezier daar en alvast veel geluk gewenst voor 2015!
Marieke