lisadekoning.reismee.nl

Reizen in Ghana

In deze blog ga ik iets schrijven over de manier van reizen hier in Ghana, want dat is heel anders dan in Nederland. Er zijn twee vervoersmiddelen, die we het meest gebruiken: de taxi en de trotro.

Een taxi in Ghana lijkt heel erg op de taxi in Nederland. Alleen zijn de taxi’s hier in slechte staat. Als hij maar rijdt dan is het al goed. Wat ook anders is, is dat je moet onderhandelen over de prijs. Als blanke betaal je altijd meer.

Een trotro is een kleine bus, waar officieel twaalf personen in kunnen. Maar in Ghana gaan er met gemak twintig mensen in. Het busje rijdt tussen een vast begin- en eindstation. Er zijn geen vaste tussenstops of haltes. Je zegt gewoon als je eruit moet. Er zijn ook geen vaste vertrek- en aankomsttijden. De trotro vertrekt pas als het busje helemaal vol zit. Het is wel heel goedkoop: voor 1 uur in de trotro betaal je 1,5 euro.

Meestal combineren wij de vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld afgelopen weekend gingen wij (de twee Belgische vrijwilligers uit mijn gastgezin en ik) naar Elmina. Elmina ligt 130 kilometer van Senya Bereku, ons dorp. We liepen eerst een half uur naar het dorp. Toen pakten wij de taxi naar de hoofdweg. Dat duurde weer een half uur. Vanaf de hoofdweg reisden we per trotro naar Cape Coast. Duur van deze rit: 2 uur. Vanaf Cape Coast namen wij weer een taxi. Na een uur kwamen wij aan bij ons hotel. Dus na een reis van 4 uur waren wij op onze eindbestemming (130 kilometer verderop).

Zo gaat het reizen in Ghana.

Groetjes Lisa

P.S. Ik vind het erg leuk om jullie reacties te lezen !!!

Fred

Hoi Lisa, wat een leuk verhaal. Ik kende wel de tuktuk, maar van de trotro nog nooit gehoord. Als je ergens per se op tijd moet zijn, is het dus niet zo´n handig vervoermiddel. Maar dat lukt met het openbaar vervoer in NL ook niet altijd, toch? Groetjes, en blijf schrijven.

renske

Hoi Lisa,
Mooi om dit verhaal te lezen. Eigenlijk is een bus waarbij je zelf kan bepalen waar je uitstapt helemaal zo gek nog niet. En ook rijden wanneer de bus vol is, is ook een mooi principe. Dat laatste zou hier wat minder goed werken waarschijnlijk, maar 's lands wijs 's lands eer. Hoe kijken mensen naar jullie wanneer jullie op stap zijn? Of zijn er zoveel mensen uit het westen dat niemand er vreemd tegenaan kijkt?
Tot lezens maar weer
Renske, Pieter en de rest

Joop en Mies

Leuk om al je verhalen te lezen, Lisa! Fijn om te horen dat het zo goed met je gaat. Wat een vrolijke gezichten op de foto. Zo te lezen heb je goed contact met de kinderen.
Hartelijke groeten van opa Joop en oma Mies.

Bernadette

Hoi Lisa,

Wat leuk om alweer een verhaal van je te lezen. Je bent alweer een maand geleden vertrokken, fijn dat het nog steeds goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt.

Het reizen in Ghana lijkt me erg grappig, maar je moet wel de tijd hebben. Ik moest even terugdenken aan een taxirit die ik ooit in Cuba heb meegemaakt (8 mensen en een grote mand met kippen in één auto).

Veel plezier weer en tot schrijfs,
Bernadette

(buurvrouw) Marjan

Hoi Lisa, heel leuk om te lezen over hoe het reizen er aan toe gaat. Je ziet het voor je. Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het is met eten. Wat eet je zoal op een dag? Is er brood voor het ontbijt? Wat voor fruit en groenten eet je? En vlees....? Ik kan griezelen bij de gedachte van taai geitenvlees of zo. Maar misschien valt het mee. Schrijf je er een keer iets over?

Ellen

Hi Lisa. Leuk om zoveel te lezen over jouw ervaringen in Ghana. Ik vraag me af hoe het er op school aan toe gaat. Heb je al wat lessen meegemaakt of heb je daar helemaal geen tijd voor? Hebben de kinderen lesboeken? En wat leren ze? Spreken ze onderling Ghanees en hoe is hun Engels? Veel succes met je werk en veel plezier bij alles wat je meemaakt.