lisadekoning.reismee.nl

Kerst in Ghana

In deze blog ga ik iets over Kerst in Ghana schrijven, omdat het deze week kerst was en ook omdat iedereen benieuwd was hoe in Ghana kerst wordt gevierd. Bedankt voor al jullie reacties en goede wensen.

Het kerstgevoel begint hier in Ghana begin december. Op tv beginnen de reclameblokken met een kersttintje. Ook op straat zie je dat de kerst er aankomt. Sommige winkels zijn versierd en sommige huizen ook. De winkels en huizen worden versierd met lichtjes en met rode en groene doeken. Rood en groen zijn hier de kerstkleuren.Ook verkopen ze op straat kerstkoekjes en kerstmutsen. Kerstbomen zijn hier niet zo populair. Ik heb ze alleen in de dure winkelcentra gezien.

Eerste kerstdag begon heel normaal. We hebben de kinderen geholpen met douchen en daarna hebben wij het ontbijt verdeeld. Hier hebben ze geen kerstontbijt ofzo. Na het ontbijt hebben we onze speciale kerstjurken aan gedaan, die we hier hebben laten maken. Zo kwam ik eigenlijk al in de kerststemming. De rest van de ochtend hebben we samen met de kinderen in de eetzaal gedanst. Ze hadden de tafels buiten gezet, zodat we binnen voldoende ruimte hadden om te dansen. Wij hadden de dag ervoor met de kinderen de eetzaal versierd. Als lunch kregen wij Fufu, een typisch Ghanees gerecht met bakbanaan), dus dat is wel speciaal. De kinderen kregen speciaal rijst met kip die ze ook zingend kwamen ophalen.

Tweede kerstdag wordt hier boxingday genoemd. Dat is de dag waarop je cadeautjes aan elkaar geeft. Marjanne heeft aan alle kinderen een tas met een cadeautje en wat lekkers gegeven. Dit had zij betaald van het sponsorgeld.‘s Middags hebben we met de kinderen een film gekeken.

In Ghana is het ook de gewoonte om met kerst naar je familie te gaan. Alleen duurt reizen hier vrij lang, dus komen de meeste mensen een paar dagen voor kerst al. Je merkt daardoor op straat wel dat het bijna kerst is, want het is dan veel drukker en de trotro’s zijn overvol. Ook de familie van Felisia was bij ons in het weeshuis. Het was een bijzonder kerst, die soms best saai was en soms ook heel leuk. Ik ben benieuwd naar oud en nieuw. Ik heb ook een beetje vuurwerk gekocht voor de kinderen, dus het wordt vast een leuk oud & nieuw Gelukkig nieuwjaar!

liefs, Lisa

Miriam

Hoi Lisa, wat een bijzondere Kerst, dat je dat zo mag meemaken, prachtig. Geen kerstbomen, maar wel een kerstmuts en in jouw geval ook een Kerstjurk! Ik geb daar de foto van gezien, super! En nu op naar Oud en Nieuw, ik ben benieuwd hoe dat gaat; zijn er dezelfde dingen of is echt alles anders? Ik hoor het graag! En daarna de laatste fase in, benieuwt wat je dan nog gaat beleven.
Geniet ervan! X, Miriam

Marjan (de buurvrouw)

Ha Lisa, je kerstjurk is prachtig. Leuk en interessant om jouw kerstverhaal te lezen. Het gaat er allemaal wat eenvoudiger aan toe dan hier, blijkt wel. We hopen dat je een gezellige jaarwisseling hebt. Lief van je dat je vuurwerk hebt gekocht voor de kinderen. We zullen aan je denken! Liefs van ons: Jonas, Raf, Fred en Marjan.

Buurvrouw Rebecca

Lieve Lisa,
Een heel gelukkig nieuwjaar gewenst vanuit De La Reylaan!!!!!!
Ik ben heel benieuwd hoe het vuurwerk afsteken met de kinderen is geweest, maar dat lezen we vast wel in je volgende blog.
Xxx

Bernadette

Hoi Lies,

Wat leuk om te lezen hoe het met Kerst in Ghana is.
Ik ben benieuwd naar je andere verhalen en de foto's. Volgende week ben je weer thuis en dan kunnen we alles 'live' uit jouw mond horen. Jippie!!!

Veel plezier nog je laatste week in Ghana en tot volgende week!

Bernadette

Mieke.

Hallo Lisa, nog een paar dagen en dan sluit je je Ghana periode af. Heerlijk naar huis!!
Geniet van deze laatste dagen in Ghana.
Alvast een goede reis en tot gauw.
Doei-doei. Xxx