lisadekoning.reismee.nl

Week 3: een dag in het kinderhuis

Hallo allemaal,

Deze week heb ik weer in het kinderhuis gewerkt, met al die lieve kinderen. Een normale dag in het weeshuis ziet er als volgt uit:

’s Morgens om 6 uur beginnen we. We helpen dan de kinderen met douchen en aankleden. De 40 kinderen van het weeshuis douchen met een emmer en een spons met wat zeep. Daarna helpen we met het ontbijt. Om 8 uur gaan wij zelf ontbijten bij ons gastgezin. Om 9 uur gaan we weer terug naar het weeshuis. We doen dan soms wat huishoudelijke dingen zoals de afwas, of we ruimen de kamers op. Maar meestal zijn we bij de kleinsten in de klas. Die krijgen geen les, omdat zij nog te jong zijn. Pas vanaf 4 jaar krijgen ze les van de juf, dus daarom houden wij ze bezig met spelen. Om 12 uur is het pauze en gaan wij weer terug naar ons gastgezin om te lunchen. Na het eten gaan we meestal op het dak zitten om wat te ontspannen en te lezen. Om 2 uur gaan we weer terug naar het weeshuis. We helpen dan meestal een paar kinderen met hun huiswerk, of we gaan met de kinderen spelen. We lezen ze voor of gaan met ze tekenen. Ook hebben ze een paar ballen, dus daar doen we ook verschillende spelletjes mee. Later op het middag gaan we spelen in het zand. Om 5 uur is de dag voorbij. Dan is het donker en gaan wij weer naar het gastgezin dat naast het weeshuis is.

Zo ziet een normale dag in het weeshuis er ongeveer uit.

Groetjes Lisa

Week 2: Kleren uitzoeken, muskietennetten en een waterval.

Deze week heb ik weer gewerkt in het weeshuis. We hebben geprobeerd de kleren van de kinderen uit te zoeken. Het is namelijk ‘s ochtends altijd een speurtocht om de juiste kleren te vinden. De kleren van de kinderen horen in hun tassen te zitten, maar meestal zitten alle kleren door elkaar in een grote ton. We hebben in de kleren geschreven van wie ze zijn, zodat wij ze kunnen ordenen. We zijn er een hele ochtend mee bezig geweest. De volgende ochtend ging het zoeken naar de kleren wel veel sneller.

Ook hebben we gekeken naar de muskietennetten voor de kinderen. Felicia had er een paar gekocht dus die heb ik met een andere vrijwilliger opgehangen. We moesten alleen eerst nog haakjes maken in het plafond. Dat was best moeilijk maar gelukkig kwamen twee mannen ons helpen. Later bleken deze mannen de leraren van de school te zijn. De school hoort bij het weeshuis. Wij vroegen of ze geen les hoefden te geven, maar ze zeiden dat ze de kinderen wat opdrachten hadden gegeven. Echt Ghanees dus. Gelukkig werd ons werk wel beloond, want later kwamen de kinderen naar ons toe om ons te bedanken voor de muskietennetten.

Dit weekend wilden we iets bezichtigen, dus we vertrokken vrijdagmiddag per taxi om een waterval te bezoeken. Na 5 uur kwamen we aan bij ons hotel. Vanmorgen hebben we de waterval bezocht. het was heel indrukwekkend, maar jammer genoeg was het niet zo lekker weer. Daarom zijn we al snel weer weg gegaan. Vanmiddag gaan we nog een markt bezoeken.

Groetjes, Lisa

Eerste week in Ghana

Hallo allemaal,

Eindelijk is het gelukt om mijn eerste belevenissen in Ghana aan jullie te vertellen via mijn reisblog. Het gaat heel goed met mij en ik heb het prima naar mijn zin.

Mijn verhaal begint op zondagavond 28 september, toen ik om 20.10 uur plaatselijke tijd aankwam op het vliegveld in Accra. Nadat ik de juiste persoon had gevonden (dat wat overigens best moeilijk, omdat het erg druk was) ben ik met nog twee andere meisjes naar het hostel gereden, waar wij ontvangen werden door Tina, de vrouw die de leiding heeft over de zusterorganisatie van Travel Active. In het hostel kregen wij een lekkere maaltijd aangeboden, waarna wij heerlijk gingen slapen.

Maandag begonnen de oriëntatiedagen. In de ochtend luisterde wij naar Tina, die ons vertelde over ons verblijf in Ghana. Daarna kregen wij nog wat taalles en tot slot kregen wij drum- en dansles. Dat was leuk, maar ook best moeilijk. De rest van deze eerste dag hebben we aan het strand doorgebracht. Dinsdag begonnen we de dag weer met Tina, die ons informatie gaf over Ghana. ’ s Middags hadden we een citytour door Accra. We hebben in een restaurant Ghanees eten geproefd. Ik vond het best lekker.

Woensdag ging ik op weg naar het kindertehuis ‘ Mums Care Chidrens Home’ in Senya Bereku. Dit is een plaatsje aan de kust, ongeveer een uur reizen vanaf Accra. Daar ontmoette ik de andere vrijwilligers (2 Belgische meisjes en een Zweeds meisje) en mijn gastmoeder. Het huis van mijn gastgezin is naast het kindertehuis. Ook heb ik die eerste dag al de kinderen van het kindertehuis ontmoet. Zij zijn heel erg lief en het is leuk om met hen te spelen.
Dit weekend ben ik naar Kasoa gegaan. Dit is een grotere stad, een half uurtje reizen vanaf mijn dorpje. In Kasoa is een internetcafé. Toen weer een poging gedaan om mijn blog te schrijven, maar helaas lukte dit niet, omdat de stroom uitviel (dat gebeurt hier wel vaker). De rest van de zaterdag hebben we lekker aan het strand gelegen. Zondag gingen we naar de kerk met onze gastmoeder. Dat was heel indrukwekkend. Deze week werk ik weer in het kindertehuis.

Groetjes, Lisa.

Vertrek

Hallo allemaal,

Het is zo ver. Alles is ingepakt, rugzakken zijn vol met nuttige en leuke dingen.

Over een uur gaan we naar Schiphol en dan, hup, naar Ghana.

Liefs Lisa

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!